Brev:
Stadig svært mod fast føde
18. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Stadig svært mod fast føde
Kære Helen
Tak for dit svar og gode råd forleden dag ift. vores udfordring med den faste føde. Det hjalp en lille smule, idet Max pludseligt accepterede at spise havregrød, men nu er vi stort set tilbage, hvor vi startede, og selv havregrøden møder igen modstand.
Max, som nu lige er 10 måneder, er typisk ikke glad for at blive sat i højstolen til at starte med. Han er stærk, og ofte er det ret svært at få kæmpet ham ned i den. Når han så sidder der, får han babyske og gaffel i hånden, og kan godt lide selv at prøve at få mad op på dem og fører dem også succesfuldt op til munden flere gange. Nogengange kommer der lidt mad inden bords gennem denne metode, men det er meget lidt - efter tre-fire gange at have fået gaflen med en lille smule mad på i munden bliver han utålmodig/vred og vil ingenting mere. Ligeledes med ‘fingermaden’, han får foran sig. Han øver sig gerne i at samle de små bidder op med pincetgreb, men det virker som om uendeligt lidt af det kommer/bliver i munden. Han accepterer, at jeg eller min mand giver ham lidt med en ske for en 4-5 mundfulde, men derefter er munden hermetisk lukket, han vifter af med hænderne og drejer hovedet væk fra skeen. Ofte bliver han synligt og hørligt vred og ked af det - jeg ser ham aldrig vred på denne måde i andre sammenhænge. Jeg prøver somme tider med noget andet mad, men det kommer heller ikke ind.
Jeg har prøvet med godt kogte pastaskruer blandet med lidt smør, hvid ovnbagt fisk med sovs, kylling, kødsovs, laks, kartoffelmos, søde kartofler, gulerødder, fiskefrikadeller, lasagne, frugtmos, risgrød, boghvedegrød, færdiglavet mos, osv… Jeg har også prøvet med de der ‘tuber’, nogen gange har det hjulpet, men som regel ikke.
Den halve bolle med smør, eller bananstykker, o.lign, bliver bearbejdet med hænderne og også tygget på en gang i mellem, men langt, langt størstedelen ligger tilbage (9/10 dele?). Hårdere ting som babykiks kommer i munden, men igen ligger størstedelen tilbage. Vi sidder typisk sådan i et kvarter/tyve minutter. Så tager jeg ham op og vasker ham, og vi leger, og så prøver vi igen efter en halv times tid - men samme forløb. Jeg prøver typisk at lade der gå to timer mellem måltiderne, men selv når der er gået længere tid er det svært, og hvis først han er træt, er turene i højstolen næsten helt umulige. Jeg synes at have oplevet, at det er lidt nemmere at få mad i ham, når vi er ude på en cafe… Ikke at det er nemt, men lidt lettere. Han er en meget nysgerrig baby, så måske distraktionerne har noget med det at gøre?
Han er lige begyndt at gå, så der er virkelig gang i ham fysisk. Tænder har han stadig ikke mange af, der kigger to frem i undermunden (fortænderne) og en hjørnetand i overmunden.
Jeg ammer, som du anbefalede, to, max tre gange i døgnet, typisk tidlig morgen og aften - og en gang i mellem også middag. Han elsker virkelig at blive ammet, og har her fin appetit. Jeg synes dog ikke, det har gjort den store forskel for spiselysten, om jeg har skippet morgen- eller middagsamningen.
Pt. sover Max dejligt nok igennem om natten, så når han vågner kl. 5:30 er han sulten, og derfor er morgenamningen nu ikke let at skippe.
Det er ekstremt sjældent, at han er sur i andre forbindelser end maden. Jeg holder roen på overfladen og forsøger hele tiden at tale opmuntrende om maden og andre ting, synge, osv, men det er meget svært ikke at blive udkørt og også meget ked af det ifm. madsituationerne, og det bliver jo ikke bedre af, at jeg tænker, at det mærker Max sikkert. Jeg er meget bekymret for, om han får nok at spise, for det er jo vigtigt at han har næring til at vokse og udvikle sig mentalt, som han skal. Og så er jeg også ked af, at det er så svært for mig at få det til at lykkes.
Beklager den lange historie, men jeg kunne godt bruge at høre, om der er noget, jeg kan gøre anderledes - eller om det bare er at blive ved med at forsøge på samme måde
Tak for hjælpen!
Bedste hilsner fra Max’ mor.